• Ga naar hoofdinhoud
  • Ga naar zoek
Home - Beiaardschool Mechelen
  • Beiaardschool Mechelen
  • Stad Mechelen
nl
  • nl
  • fr
  • en
  • close
  • Over ons
    • Geschiedenis
    • Docenten
    • Instrumenten
    • De Beiaard
    • Afdelingen
  • Opleidingen en inschrijven
    • Inschrijven: praktische informatie
    • Opleidingen
    • Schrijf je in
    • Eindwerk 2024-2025
  • Activiteiten
    • Zomerconcerten 2025
    • Eindexamen 2024 - 2025
    • Beiaardbokes 2025
    • Workshop lager onderwijs
    • Rondleidingen
    • Koningin Fabiolawedstrijd 2024
  • Webshop
  • Contact

Beiaardschool Mechelen

Music Through His Own Lens: the Music and Writings of Ronald Barnes - Brunston Poon

  • Home
  • Opleidingen en inschrijven
  • Eindwerk 2024-2025
  • Music Through His Own Lens: the Music and Writings of Ronald Barnes - Brunston Poon

Volg ons op

  • facebook

Ik presenteer een muzikale analyse van enkele beiaardcomposities en arrangementen van Ronald Barnes in het kader van zijn eigen geschriften over het componeren van muziek voor de beiaard. Naast originele composities onderzoek ik een stuk dat hij beschreef als een originele compositie in de stijl van een koraalvoorspel (zoals die van Bach; Barnes componeerde veel stukken in deze stijl), evenals twee werken die werden ‘geremodelleerd’.

 

Het is van groot belang om de geschriften van een componist te gebruiken als kader om hun werken vanuit een kritisch muzikaal oogpunt te bekijken, omdat het ons in staat stelt om de werken te analyseren in een referentiekader dat overeenkomt met dat van de componist.

 

Ik identificeer de belangrijkste compositieprincipes die hij schetst in zijn gepubliceerde artikelen over dit onderwerp en laat zien dat deze principes al vroeg in zijn werken werden toegepast, en traceer de evolutie en toepassing van deze principes in latere werken. De analyses tonen onder andere aan dat de lange uitklinktijd van de Taylor- en Paccardklokken in de beiaarden die hij tijdens een groot deel van zijn carrière bespeelde, van invloed was op zijn opvattingen over de klank van zijn muziek en zijn compositieprincipes.

 

De belangrijkste van deze compositieprincipes zijn het boeiend maken van een stuk vanuit het perspectief van zowel de beiaardier als het publiek, een idiomatische compositiewijze voor het instrument, weloverwogen doelgerichtheid en het vermijden van overbodige elementen, een gedetailleerde notatie en de rol van de ‘verticale klanknevel’ in de klankkleur van beiaardmuziek. In het algemeen worden ook de begrippen compositie, arrangement, ‘remodeling’, en koraalprelude-achtige compositie met elkaar vergeleken.

Contact
Mechelen Beiaardschool
Bruul 52, 2800 Mechelen
T +32(0)15 20 47 92, beiaardschool@mechelen.be

Footermenu

  • Sitemap
Tobania